دولت آینده باید اولویت اصلی خود را آموزش و پرورش قرار دهد
دکتر «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان روز یکشنبه (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰) که در مراسم تجلیل از معلمان برگزیدۀ ۳۱ استان کشور که به صورت ویدئو کنفرانسی و همزمان با روز معلم برگزار شد، سخن میگفت؛ با اشاره به جایگاه رفیع معلمی و گرامیداشت یاد شهدای انقلاب و دفاع مقدس بهویژه شهدای دانشآموز و معلم اظهار داشت: «اگرچه کرونا شیرازۀ آموزش و پرورش را به همریخت، اما آموزش و پرورش توانست با یک سرعت خوب و با همت مدیران و معلمان سامانهای را طراحی کند و به نوعی خارج از انتظار عمل کند و همه دیدند که چگونه در روز نیاز و سختی، کم لطفی و کم توجهی مسئولان با تلاش و کوشش معلمان جبران شد که این مهم نشان داد به راستی شغل معلمی شغل انبیاست و جز با عشق و امید جریان پیدا نمیکند.»
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «البته تعدادی از دانش آموزان به خاطر محرومیت و عدم دسترسی به امکانات از فضای مجازی فراهم شده برای آموزش محروماند که این مهم دغدغۀ ما است و ما شرمنده و نگران آنها هستیم که نکند آنها با تداوم کرونا امکان تحصیل را از دست بدهند و بر اساس همین دغدغه مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کرد که امکانات لازم برای مناطق محروم تأمین شود.» دکتر قالیباف در بخش دیگری از صحبتهای خود، گفت: «من به زندگی خود که نگاه میکنم در مییابم که نقش معلمان به ویژه در دوران ابتدایی تا دبیرستان و پیش از ورود به عرصه تحصیلات عالی و آکادمیک شاید از پدر و مادر نیز بیشتر است چرا که دانشآموز همۀ آینده خود را در چهره معلم تجسم میکند و از همین رو است که حفظ منزلت، جایگاه و شأن معلم در همه ابعاد مهم است و همه چیز در گرو حفظ این شأن و جایگاه است و اگر ما میخواهیم نظام رتبهبندی یا سند تحول را نیز اجرا کنیم باید به حفظ شأن جایگاه معلم توجه ویژهای داشته باشیم.»
وی با تأکید بر اینکه مسئولین باید برای امور مختلف راهحل عملی و اقدام واقعی در کارنامۀ خود داشته باشند، گفت: «اگر ما میگوییم که آموزش و پرورش مهم است و واقعاً هم اینگونه است باید در کارنامه دوران مسئولیت خود به آن توجه کنیم چرا که معلمان نظام اولویتها و ترجیحات را در یک جامعه مشخص میکنند، زیرا تعلیم و تربیت این خطوط را تبیین مینماید، اما متأسفانه آموزش و پرورش در ۴ دهه گذشته در عمل در اولویت ما نبوده است و امروز ما میبینیم که بیشترین صدمه را از این اتفاق خوردهایم.» رئیس قوه مقننه تصریح کرد: «در برنامههای پنجساله توسعۀ دولت آینده باید اولویت اصلی خود را به بحث آموزش و پرورش قرار دهند چرا که بی شک ساماندهی و ثبات اقتصادی و استقلال و رفع مشکل آسیبهای اجتماعی در گرو رشد آموزش و پرورش و توسعۀ آموزشی است و ما هرجا از این موضوع غفلت کردهایم دچار مشکل شدهایم.»
وی با اشاره به دوران مسئولیت خود در شهرداری تهران، گفت: «در آن زمان با وجود آنکه شاید مسئولیت اصلی شهرداری چیز دیگری بود، اما با توجه به اهمیت معلمی و آموزش و پرورش ما همۀ شهرداریها و ناحیهها را توجه داده بودیم، اگر معلمان و مدیران در مدارس مشکلی دارند در حد توان مدیریت شهری به آنها توجه شود و انشاءالله با همین نگاه در حال و آینده نیز پیش خواهیم رفت و مجلس و دولت نیز باید آموزش و پرورش را به عنوان یک دستگاه سرمایهای نگاه کنند و نه دستگاه هزینهای.» دکتر قالیباف تأکید کرد: «البته یکی از مانعهای اصلی توجه به آموزش و پرورش نظام اداری و بوروکراسی است که زنجیری به پای مردم و دست مدیران شده است و اگر در این ۱۰ سال در سند تحول نیز به جایی که قرار بوده است نرسیدهایم یکی از دلایل اصلی آن همان معضل اصلی یعنی بوروکراسی اداری است.»
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با تأکید بر لزوم توجه به عدالت آموزشی، گفت: «عدالت آموزشی و فراگیری آموزش برای همه یکی از موضوعات مهم برای ما است و یکی از اثرات مثبتی که آموزش در دوران کرونا داشت ایجاد بستر نظارت و کنترل و ارتباط بی واسطه بین همۀ بخشهای آموزش و پرورش از بالاترین بخش یعنی مدیران و آموزش و پرورش تا پایینترین سطوح بود. همچنین یکسان سازی متون و کتب درسی نیز در این سیستم اتفاق مثبتی بود که رخ داد، اما دغدغه افرادی که به امکانات سختافزاری دسترسی ندارند کماکان برای ما مهم است.» رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحۀ رتبه بندی معلمان که از سوی دولت ارائه شده است، گفت: «این لایحه در کمیسیون در حال بررسی است و اگرچه اشکالاتی نیز دارد با همکاری دولت و در مسیر بررسی اصلاح خواهد شد و بی شک در اولویت مجلس قرار دارد و با وجود اینکه بررسی و تصویب آن نهایی نشده است مجلس در چارچوب بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی بودجه آن را انجام داده است.»
منبع خبر: خبرگزاری دفاع مقدس
نظر شما :