چشم‌انداز مبهم تنش غرب و روسیه بر سر اوکراین

۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۹ کد : ۶۱۴۱ تحلیل راهبردی
تعداد بازدید:۱۴۹۲
این فرض که غرب با توسل به لفاظی و حتی تحریم، کنترل اوضاع را در بحران اوکراین در دست خواهد گرفت، همان قدر مشکوک و خارج از چارچوب منطقی تحلیل قرار دارد که مسکو ادعا می‌کند به طور قاطعانه، اوضاع وقایع در جنگ اوکراین را تحت کنترل دارد
چشم‌انداز مبهم تنش غرب و روسیه بر سر اوکراین

از زمان ماجرای کریمه در سال ۲۰۱۴، تصویر غرب از روسیه، دولتی است که نه تنها کتاب قوانین بین‌الملل را پاره می‌کند، بلکه با ادعای دخالت مسکو در انتخابات ترامپ و حمایت آشکار از لوپن در فرانسه و نیروهای سیاسی راست‌گرا در سایر کشورهای اروپایی به طور فعال ثبات در غرب را تضعیف می‌کند. از طرف دیگر مسکو می‌گوید برچسب زدن جو بایدن، به ولادیمیر پوتین به عنوان جنایتکار جنگی روابط آمریکا و روسیه را به مرز فروپاشی سوق داده است و سفیر ایالات متحده در این کشور را به دلیل اظهارات نابخشودنی اخیر بایدن احضار کرده است. پس از تصویب قطعنامۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای تشکیل کمیسیون تحقیق، ایالات متحده و ۴۴ کشور دیگر با یکدیگر همکاری می‌کنند تا تخلفات و سوء استفاده‌های احتمالی را بررسی کنند.

تحقیقات دیگری توسط دیوان کیفری بین‌المللی در جریان است. همچنین دیوان بین‌المللی دادگستری به روسیه در قراری که صادر کرده، دستور داده است تا فوراً عملیات نظامی خود در اوکراین را متوقف کند و اعلام داشته از توسل مسکو به زور عمیقاً نگران است. طبق حقوق بین‌الملل، تعریف مشخصی از جنایت جنگی وجود دارد و محتمل‌ترین راهی که پوتین می‌تواند به عنوان یک جنایتکار جنگی تعریف شود، از طریق دکترین قانونی به رسمیت شناخته شده، مسئولیت فرماندهی است. اگر فرماندهان دستور دهند یا بدانند یا در موقعیتی باشند که از وقوع یا ارتکاب جرایم اطلاع داشته باشند و هیچ اقدامی برای پیشگیری از آن انجام نداده باشند، می‌توان آن‌ها را از نظر قانونی مسئول دانست.

اما روسیه صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد و هیچ متهمی را به مقر دادگاه در لاهه هلند نمی‌فرستد. نکته جالب این است که ایالات متحده نیز اختیارات دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد. علاوه بر این، روسیه یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است، بنابراین می‌تواند مانع از تصویب هرگونه قطعنامه برای ارجاع پرونده بررسی ارتکاب جنایت جنگی به این نهاد شود.

راهبرد روسیه در مقابل راهبرد سخت‌تر غرب

به نظر می‌رسد رویدادهای هفته‌های اخیر فضای کافی چندانی برای کاهش شکاف عمیق بین روسیه و قدرت‌های غربی باقی نمی‌گذارند؛ اما با توجه به چالش‌های بی‌شمار پیش روی واشنگتن در غرب آسیا، شرق آسیا و در واقع شکست تا به امروز در ایجاد تغییر بنیادی سیاست روسیه در مورد اوکراین، این سؤال مطرح می‌شود که راهبرد سخت‌تر غرب ممکن است شامل چه مواردی باشد؟ حضور نظامی آمریکا در اروپای مرکزی، افزایش حمایت نظامی ایالات متحده از لهستان و کشورهای بالتیک و پیش روی ناتو به سمت شرق نیز بزرگ‌ترین موانع تحقق صلح و ثبات در اوکراین هستند. این راهبردِ اطمینان بخشی اروپا که عملاً یک سیاست بلند مدت مهار و بازدارندگی است، برای برخی از پایتخت‌های اروپایی که در اصل خواهان حل اختلافات با مسکو هستند؛ البته نه به هر قیمتی شاید در کوتاه مدت رضایت‌بخش باشد، اما در دراز مدت خوشایند نخواهد بود.

در حالی که شعله‌ور شدن بحران با مسکو فوراً باعث بحران انرژی، بالا رفتن هزینۀ مهاجرت به کشورهای اروپایی و حتی تهدید امنیت غذایی در اروپا شده، بعید است که تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا و ایالات متحده در دراز مدت تغییر دهندۀ اساسی بازی باشد. از چالش‌های مبرم اروپا به واسطۀ برگزیت و روندهای ملی گرایانه، از وابستگی شدید به منابع انرژی روسیه گرفته تا مشکلات اقتصادی در منطقۀ یورو عملاً فضای بسیار محدودی را برای سرمایه‌گذاری در راهبرد سخت با هدف مقابله با روسیه باقی می‌گذارد که فراتر از قدرت مخرب تحریم‌ها بتوانند عمل کنند. در حال حاضر نشانه‌ای از وجود دیدگاه مشترک بین روسیه و کشورهای غربی دیده نمی‌شود که بتواند به حل مناقشات منطقه‌ای و ایجاد یک محیط امنیتی و تجاری قابل قبول بینجامد. سیاست‌های فعلی ناتو و حملات کلامی اخیر بایدن به طور قطع موجب افزایش سوء تفاهم و بی‌اعتمادی شده و می‌تواند تأثیرات جبران ناپذیری را بر روند مذاکرات احتمالی صلح و اجرای هرگونه تعهدات متقابل در اجرای آتش‌بس و صلح به دنبال داشته باشد.

در عین حال اگرچه خطر تشدید تنش ناشی از درگیری‌ها و لفاظی‌ها را نمی‌توان کاملاً رد کرد و ممکن است ادامه درگیری‌ها به «وضعیت عادی جدید» تبدیل شود، اما چشم‌انداز هر نوع مداخله ناتو به‌رغم تهدیدها، دور از دسترس است و به نظر می‌رسد نه روسیه و نه ناتو نمی‌خواهند به رویارویی مسلحانه متوسل شوند. راهبرد اصلی روسیه، در کنار تلاش برای رفع تحریم‌ها، تمرکز بر ایجاد سازوکارهای بی‌اثر کردن ابزار تحریم خواهد بود. در عین حال، هیچ نشانۀ فوری مبنی بر اینکه مسکو در مورد وضعیت کریمه یا در راهبرد خود در مورد مناطق شرقی اوکراین که اکنون تحت کنترل نیروهای روسیه هستند، تجدید نظر خواهد کرد، وجود ندارد.

افزایش تحرکات سیاسی و میدانی ناتو برای تسلیح، آموزش و هدایت گروه‌های نظامی و به صورت مشخص موضع تهاجمی اعضای ناتو و اقدامات نظامی کشورهایی مانند لهستان و آلمان در ارسال سلاح به اوکراین، بالا بردن بی‌اعتمادی روس‌ها نسبت به پیشنهادات احتمالی در مذاکرات پیش رو را به دنبال خواهد داشت. همچنین مسکو، درصدد حفظ اصول سیاست‌گذاری خارجی روسیه خواهد بود که دفاع از روس‌ها، آنچه مسکو به عنوان اصول اساسی روابط بین‌الملل می‌داند، برابری حاکمیتی و حق دولت‌های فعلی برای مقاومت در برابر مداخله‌ای که چشم‌انداز تغییر رژیم را افزایش می‌دهد و دفاع سخت از امنیت ملی و منافع تجاری را در بر می‌گیرد. لذا چشم انداز حل و فصل زودهنگام درگیری، دور از دسترس به نظر می‌رسد و در نهایت عدم اطمینان مسکو در مورد سیاست‌های بلند مدت آمریکا و اروپا، اتخاذ سیاست‌های سخت‌تر روسیه را توجیه خواهد کرد.

منبع تحلیل: شورای راهبردی روابط خارجی

توضیح: «گزارشات و تحلیل‌های راهبردی ارائه شده از منابع معتبر داخلی و خارجی صرفاً برای آشنایی و تنویر افکار نخبگان و مدیران راهبردی کشور با تحلیل‌های راهبردی روزآمد بوده و لزوماً منطبق با دیدگاه‌ها و نظرات دانشگاه عالی دفاع ملی نمی‌باشد.»

کلید واژه ها: روسیه مسکو ناتو راهبرد راهبرد سخت سیاست ایالات ایالات متحده


( ۱ )

نظر شما :